Over de opleidingen

Opleidingen NJBB

Een goede wedstrijdleider, een goede scheidsrechter, een goede instructeur; ze zijn onmisbaar voor de sport. Iedere bouler kent het belang van scheidsrechters, wedstrijdleiders en instructeurs voor de kwaliteit van een toernooi of training, maar bovenal voor het sportplezier.

Het opleiden van functionarissen is daarom een belangrijk onderwerp binnen de gelederen van de bond. Goede functionarissen zorgen voor kwalitatief hoge competities en toernooien. Niet alleen wanneer het gaat om toepassen van reglementen of wedstrijdsystemen, maar ook het spelniveau en vooral het spelplezier van boulers speelt een belangrijke rol. Een goede opleiding van het kader (scheidsrechters, wedstrijdleiders en instructeurs) is dus essentieel.

Voor vragen kunt u mailen naar opleidingen@njbb.nl

 

Nieuwe opleidingsstructuur

Door de hoge vraag zal vanaf 1 september 2025 een andere aanpak gehanteerd worden om opleidingen te organiseren. Nu is het zo dat opleidingen vaak al vol zitten voordat ze überhaupt zijn aangekondigd. Dit zorgt er helaas voor dat niet iedereen de kans heeft om zich aan te melden voor een opleiding. Met de nieuwe opzet is het de bedoeling dat er (half)jaarlijks een x aantal opleidingen vooruit worden gepland, inclusief locatie en data. Er zal tevens rekening worden gehouden met het verspreiden van opleidingen door het hele land. Door dit proactiever te organiseren en te communiceren, hebben alle verenigingsleden en -besturen een duidelijker beeld van waar en wanneer opleidingen worden georganiseerd. Vervolgens kunnen geïnteresseerde zich inschrijven voor een opleiding, waarbij het vol=vol principe geldt. Dit moet ervoor zorgen dat iedereen evenveel kans heeft om deel te nemen aan een opleiding.

Door de nieuwe opleidingsstructuur zijn de inschrijvingen voor opleidingen gesloten. Vanaf 1 september worden er nieuwe opleidingen gepland en kunt u zich inschrijven.

Klik op de onderstaande buttons voor meer informatie per opleiding.

Onze opleidingen vinden altijd plaats op een van onze aangesloten verenigingen. Wil je jouw vereniging aanmelden als gastvereniging voor een opleiding? Klik dan hier: Word gastvereniging

Opbouw van de opleidingen

Omdat er in het verleden onduidelijkheden zijn geweest staat hieronder een korte toelichting op de opbouw van de verschillende opleidingen.

Alle opleidingen binnen de NJBB Academie bestaan uit vier onderdelen, dit zijn de intake, de leerweg, het portfolio en de Proeve van Bekwaamheid (PvB).

De intake
Bij de intake wordt door middel van de vaardigheidsscan de startsituatie van de cursist bepaald. Daarna wordt de uiteindelijke leerweg vastgesteld en het leercontract ondertekend.

De leerweg
De leerweg bestaat uit opdrachten (waaronder stages bij ervaren functionarissen) en verdiepingsbijeenkomsten, deze zijn allemaal gebaseerd op het functieprofiel, het doel en de uitgangspunten van de opleiding. Bij de opleidingen tot RWL en BSR worden er drie verdiepingsbijeenkomsten gehouden die worden begeleid door een kerninstructeur. Bij de opleiding tot BIP zijn dit er vier.

LET OP! Om een opleiding succesvol af te kunnen ronden is het noodzakelijk om alle verdiepingsbijeenkomsten bij te wonen. De data van de verdiepingsbijeenkomsten worden vooraf gecommuniceerd. Bekijk vooraf dan ook goed of je daadwerkelijk alle verdiepingsbijeenkomsten kunt bijwonen.

Het portfolio
Hierin toon je aan dat je de opleiding volledig doorlopen hebt, de opdrachten en de verdiepingsbijeenkomsten naar behoren hebt volbracht en de benodigde vaardigheden beheerst. In het portfolio worden alle opdracht-, stage- en reflectieformulieren gebundeld.

De proeve van bekwaamheid (PVB)
De PvB omvat het geheel van toetsing waarin wordt beoordeeld of je de benodigde kennis hebt en de vaardigheden beheerst. De PvB bestaat uit een portfolio- en praktijkbeoordeling. Je krijgt alleen toegang tot de praktijkbeoordeling met een voldoende beoordeling van het portfolio. De praktijkbeoordeling bestaat uit een kennistoets over het RPS, een meetvaardigheidstoets en een rollenspel waarin praktijksituaties worden gesimuleerd.

Doel opleidingen

De opleidingen van de NJBB zijn gericht op de kennis en vaardigheden die functionarissen nodig hebben om de functie goed uit te voeren. Bijvoorbeeld: een uitstekende kennis van de spelregels en het perfect reglementair meten is belangrijk, maar niet voldoende om een goede scheidsrechter te zijn. Voor een goede scheidsrechter is het ook van belang dat de spelregels op de juiste manier toegepast worden, dat men in staat is om te anticiperen op een ontstane situatie en dat men op de juiste manier weet te communiceren. Dit verschilt uiteraard per situatie en opleiding.

Voor de NJBB is de motivatie, de zelfstandigheid en de beroepshouding van functionarissen eveneens van groot belang. De functionarissen zijn immers ook een vertegenwoordiger van de sport en van de bond. Daarom wordt in de opleiding aandacht besteedt aan de genoemde onderwerpen.

Met de opleidingen van de NJBB proberen we de volgende doelen te bereiken:

  • Zelfstandige, betrokken, vaardige en gemotiveerde functionarissen
  • Stimuleren van het sportplezier
  • Stimuleren van de kwaliteit van het sportaanbod
  • Stimuleren van de kwaliteit van sportbeoefening
  • Verminderen van tuchtzaken
Uitgangspunten opleidingen

Om de genoemde doelstellingen te realiseren zijn er bij de ontwikkeling van de opleidingen een aantal uitgangspunten opgesteld. De uitgangspunten zijn leidend bij de ontwikkeling en uitvoering van de opleidingen, nu en in de toekomst.
De uitgangspunten van de NJBB opleidingen zijn:

  • De opleiding is kwalitatief hoogstaand
  • De opleiding is gericht op competentiegericht leren
  • Er is een grote mate van continuïteit
  • De cursist is intrinsiek gemotiveerd voor de opleiding en het uitvoeren van de functie
  • De cursist is in staat en bereid om zelfstandig te leren
  • De opleiding is blijvend in ontwikkeling
  • De opleiding is ontwikkeld op basis van de Kwalificatie Structuur Sport

De kwaliteit van de opleiding, de zelfstandigheid en motivatie van de cursist voor de opleiding en de uitvoering van de functie zijn de belangrijkste uitgangspunten.